MÁV 54 Zselic (Kaposvár-Szigetvár)

Az egykori Kaposvár–Szigetvár vasútvonal a Zselic dombvidékét szelte át észak-déli irányban. Utoljára az 54-es menetrendi számot viselte. A vasútvonal Kaposvártól keletre, Sántostól északra hagyta el a Kaposvárt Dombóvárral összekötő fővonal nyomvonalát, nem messze a Kapos folyóba torkolló Surján-patak torkolatától. Innentől kezdve a Surján völgyében haladt dél felé egészen Bőszénfáig, ahol keresztezte a mai 67-es főút vonalát, majd Antalszállás északi végén ismét keresztezte azt. Ezeken a szakaszokon több töltésen és bevágáson haladt a vasút, majd Terecseny térségében kiért az Almás-patak völgyébe, amelyben egészen Szigetvárig folytatta útját.

A helyiérdekű vasútvonalat a Szigetvár-Kaposvári HÉV társaság építette. A MÁV kaposvári állomásától induló 52,6 km hosszú vasútvonal Szigetváron csatlakozott a Pécs-Barcsi Vasúttársaság vonalához. A kisebb részben dombvidéki jellegű vasút kevés földmunkával épült, jelentősebb töltésépítésre Almamellék és Bőszénfa állomások között volt szükség. A nagyobb részben az Almás-patak völgyében futó vonalat 1900. november 9-én adták át a forgalomnak. Ágyazata hol sóderes, hol zúzottköves volt. Almamelléken 1901-ben csatlakozott a vasútvonalhoz a ma is működő Almamelléki Állami Erdei Vasút.

A vonalon általában naponta 2–3 pár személyvonat járt, többnyire 40 km/h-es sebességgel. Ezek vontatásához 275-ös és 376-os gőzmozdonyokat használtak, de a tehervonatokat időnként dízelmozdonnyal vontatták, amelyek a később megszüntetett kaposvári fűtőház gépállományának részét képezték. Előfordult köztük M38-as, illetve a tolatós tehervonatok esetén dupla M28-as is. Volt idő, amikor a Pécsről a Balatonra közlekedő „fürdővonat” is Szigetvár, ezáltal a Kaposvár–Szigetvár vonal érintésével jutott el céljához. Ennél a járatnál (ami legtöbbször nem állt meg a vonal kisebb állomásain) időnként 375-ös gőzmozdonyokat is alkalmaztak.

A vasútvonalat a Csanádi György-féle 1968-as közlekedéspolitikai koncepcióhoz köthetően számolták fel. Az utolsó személyvonat 1976. december 31-én ment el a vonalon. 2015-ben a Verebélÿ László Vasúttörténeti Egyesület és a Dél-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság emléktáblát helyezett el a vasút egykori Kapos-hídjának maradványánál, a 66-os közút hídjának közelében. (Wikipédia)

Részletes leírás: Kaposvár-Szigetvár vasútvonal

Train Simulator

A Kaposvár-Szigetvár vasútvonal talán az egyik legtöbbet és legtöbbször bezárásra ítélt vasútvonal. Végül 1976-ig bírta… Eddig! Úgy döntöttem, hogy ezt a szívemhez közel álló vasútvonalat elkészítem a szimulátorban és az egész 54 km-es teljes eredeti szakasz játszható lesz. A pályát még 2019-ben kezdtem el építeni, ami alatt rengeteget tanultam a szimulátor használatáról mind pályaépítésben, mind objektumozásban. Az útvonal nyomvonala számomra gyönyörű tájon halad keresztül, vagyis Somogy- és Baranya megyében a Zselici dombságon keresztül.

A pályát próbáltam a mai kornak megfelelő állapotra építeni, vagyis modernizálni. Kialakítottam rajta a felsővezeték rendszert, a pálya állapota pedig már megengedi a 80 km/h alapsebességet is. A környezetet hangulatát próbáltam a régi idők és a jelenkor vegyítésében visszaadni, így aki ismeri ezt a vonalat, sokat nosztalgiázhat rajta. A pálya egyben fő- és mellékvonali hangulatot ad és részletes menetrendet is tartalmaz. (S. Tamás)

Aktuális állapot

A pálya jelenlegi állapotáról itt találtok képeket és videókat.

Letöltés

A letöltés után minden lényeges információt megtaláltok a Telepítési Útmutatóban.

Készítő: Sipos Tamás

Verzió: v1.0

A pálya telepítése közben (vagy alatt) történt károkért semmilyen felelősséget nem vállalok! A pályát mindenki csak saját felelősségére töltse le és telepítse! A telepítések előtt ajánlom a biztonsági másolatok elkészítését az adott könyvtárakról, amennyiben szükség van rá. A pálya kizárólag szabad felhasználásra készült, nem használható semmilyen kereskedelmi projektben! A pálya használatával és letöltésével elfogadod a Felhasználási Szabályzatban foglaltakat!

Szolgálatok

A pályához tartozó feladatokat és szolgálatokat itt találjátok.                                                                                                                                                                                      Minden feladathoz a weboldal Vonatok menüpontjából letölthető gördülőállomány (is) szükséges!

MÁV 54 Zselic (Szigetvár-Kaposvár)

Kedves Támogató!

Köszönjük, hogy úgy döntöttél, támogatsz minket!

A felajánlott összeget a weboldal fenntartására, működtetésére és karbantartására fordítjuk, valamint a különböző projektekhez tartozó munkák fejlesztésére használjuk, így megkönnyítve és gyorsabbá téve a munkát.

A TrainSimulator.hu weboldal úgynevezett süti vagy cookie fájlokat használ, amelyeket az számítógépen tárol a rendszer. A cookie-k személyazonosításra nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával elfogadod a cookie-k használatát. További információ: Felhasználási szabályzat